Een gelukkig en succesvol leven is geen toeval. Succesvolle mensen, zowel zakelijk als privé, hebben een aantal zaken gemeen:
· ze weten heel goed wie ze zijn;
· hebben duidelijk voor ogen wat ze willen
· en zijn in staat hun omgeving te betrekken
Door onderscheid te maken tussen wat echt belangrijk is en wat urgent is, dus haast heeft.
Dat levert het volgende plaatje en een heel mooi inzicht op:
Dagelijks verliezen we enorm veel tijd aan kwadrant drie: bergen mails (vaak ook nog in c.c.), telefoontjes, overleggen en bila’s, die allemaal lijken te ‘moeten’……voor anderen.
Naar dit kwadrant 3 gaat heel veel tijd en dat is beslist niet effectief. Dat kan veel beter. Delegeer dit werk of organiseer jezelf zo dat je twee keer per dag de mail beantwoordt en je er niet de hele dag door laat beïnvloeden. Dat geeft rust. Wel lastig, om die sterke oude gewoonte van jezelf om elke mail direct te beantwoorden, echt af te leren….
Het is de meest belangrijke kwadrant van alle vier is kwadrant 2. In deze kwadrant selecteer je de zaken die er echt toe doen, die echt van belang zijn. Zoals een visie ontwikkelen en die onderhouden. Maar ook werken aan je eigen ontwikkeling en het opbouwen van belangrijke relaties. Met je medewerkers bijvoorbeeld. Dat vraagt tijd en ruimte.
Maar wanneer jij de hele dag achter je telefoon en mails aanloopt komt daarvoor nooit de tijd en de gelegenheid vrij. Bovendien word je niet als de meest betrouwbare relatie beschouwd of ervaren. Jij lijkt immers altijd druk, druk druk en je met andere zaken bezig te houden.
Terwijl kwadrant 2. het meest belangrijk is, hier gebeurt het echte werk, komen we daar meestal nauwelijks aan toe. Om dat te verbeteren is het slim om echt tijd in te plannen. Vaste tijd voor de eigen ontwikkeling en de verdieping van onszelf en van ons werk en voor het werken aan relaties bijvoorbeeld. Elke dag weer. En periodes van meer dagen waarin je echt alleen tijd en aandacht besteedt aan deze aspecten uit kwadrant twee.
Die tijd kun je halen door de andere kwadranten als volgt te benaderen:
Kwadrant 1: Doen. Niet over piepen, maar uitvoeren, meteen nu. Goed en kort;
Kwadrant 3: Delegeren. Kijk wie dit voor je kan doen. Overweeg een stagiair of maak andere afspraken. Toon je leiderschap hierin. Echt, geloof het of niet maar er zijn minstens zeven opties.
Kwadrant 4: Stoppen. Echt snijden in deze kwadrant is de enige oplossing. Vooral snijden in je eigen gewoonte om er de hele dag mee bezig te zijn. Stop er eenvoudigweg mee. Je staat er je eigen ontwikkeling en effectiviteit mee in de weg.
Hulp inschakelen is altijd een goed idee. Succesvolle leiders doen zelden iets alleen, zij maken veelvuldig gebruik van de hulp van coaches. Dat maakt ze juist zo krachtig.
Keuzes maken verondersteld leiderschap. En alleen jouw leiderschap brengt je verder. In je werk en in je leven. Persoonlijk Leiderschap dus!
Laat zien:
· dat je weet wie je bent
· en dat je weet wat je wilt
· en werk er voortdurend aan om dat met je omgeving voor elkaar te krijgen.
En voor een hulplijn weet je me te vinden!
Comments