Onlangs mocht ik met veel plezier aanschuiven bij presentaties van diverse groepen vierdejaarsstudenten Commerciële Economie aan Saxion Hogeschool in Deventer. In mijn rol als ‘coach en werkvelddeskundige’ hoorde ik prachtige persoonlijke verhalen over hun ontwikkeling gedurende de studietijd, waaronder hun worstelingen tijdens de Coronacrisis, maar ook hun toekomstvisie en hoe ze daarbij tegen het huidige bedrijfsleven en ondernemersklimaat aankijken. De volgende fase in hun leven dus. Het (echte) werk!
Ik realiseerde me dat deze Generatie-Z schoolverlaters best de nodige uitdagingen te wachten staan. Zo blijkt ook uit een onderzoek van Careerwise (2021) en menig ondernemer heeft wel z’n mening klaar: “Alles moet leuk voor ze zijn, ze willen zich constant ontwikkelen, veel te snel promotie maken en een hoger salaris; anders zijn ze weg of raken ze in een bore- of burn out!”
Maar is dat ook echt zo?
Ik zie vooral bevestiging van mijn eigen ervaring, dat jongeren totaal anders aankijken tegen werk zoals ik dat in mijn studententijd deed en daarmee sluit ik graag aan op de drie belangrijkste inzichten uit het onderzoek. Noem ze voor het gemak de ‘drie collectieve drijfveren van onze jongste generatie’:
#1 Hang naar geluk
Schoolverlaters definiëren succes bijna allemaal als ‘gelukkig zijn’. Succesvol zijn staat voor jongeren dan ook gelijk aan, het gevoel hebben waarde toe te voegen en je talenten optimaal benutten. Veel lager op de succesladder scoren, het hebben van een partner, kinderen en een eigen huis. Vinden ze dat niet belangrijk? Zeker wel, maar het speelt pas later in hun leven. Dat hoeft nu nog niet op orde te zijn.
#2 Persoonlijke ontwikkeling
Het ‘gevoel van onderweg zijn’ naar de beste versie van zichzelf, zien ze als de allerbelangrijkste ontwikkeling. Ze blijven voortdurend zoeken naar richting en perspectief om hun persoonlijke weg te volgen en denken niet in ‘cashen’, maar in ‘kansen’. Nieuwe vaardigheden leren, talentontwikkeling en opleiding staan daarmee hoog op de lijst!
#3 Maatwerk
Loyaliteit aan een onderneming is lang niet meer zo vanzelfsprekend als het bij andere generaties was. Werk is belangrijk, maar niet meer de garantie voor hun geluk. Ze willen samenwerken en ontwikkelen, maar zijn gewend dat alles op maat bij hún persoonlijke doelen en beleving aansluit.
Hoe maak je als bedrijf dan het verschil?
Dan is het goed om wat meer te weten van de omstandigheden waaronder schoolverlaters zijn opgevoed en opgegroeid en welke drijfveren ze hebben, en dat die fundamenteel anders zijn dan bij voorgaande generaties.
Young-Professionals starten hun carrière in een overvloedige consumptiemaatschappij. De uitgebreide keuzemogelijkheden die ze tot hun beschikking hebben maakt ze kritischer en veeleisender. Ook speelt de globalisering een grote rol. Backpacken na de studie is eerder regel dan uitzondering en door het internet denken ze grenzelozer dan de alle generaties ervoor. Fulltime op kantoor zijn, is niet meer, remote werken de norm.
Geen enkele generatie groeide op met zulke snelle technologische veranderingen en daarbij is het bestaande schoolsysteem onwijs veel veranderd. Van kennisgericht naar meer project- en competentiegericht. Dit heeft invloed op de manier waarop jongeren leren werken. Meer in groepsverband.
Ook hebben ouders en docenten een meer coachende houding aangenomen, dat verwachten ze ook van hun leidinggevenden. Zorg dus als bedrijf dat je daarop inspeelt en ze een goed doordacht pakket kunt aanbieden met onderstaande aandachtsgebieden. Alleen dan houd je ze langer binnenboord.
1. Zorg voor een veilige leeromgeving
Het is van essentieel belang dat er ruimte is om te leren, fouten te maken en tijd te nemen voor groei. Betrek daarbij je hele bedrijf en stimuleer een lerende mindset. Neem zelf deel aan het intakegesprek, waar verwachtingen en leerdoelen worden besproken. Geef ze verantwoordelijkheid om zich sneller te kunnen bewijzen, geduldig afwachten om de hiërarchische ladder te beklimmen zit er niet meer in.
2. Verbind generaties:
Momenteel zijn er verschillende generaties aan het werk in de “BV-Nederland”. Millenials en vooral Generatie-Z brengen veel vernieuwing en wendbaarheid met zich mee, maar het kan lastig zijn om dit te stimuleren in bedrijven die vaak trager bewegen. Organiseer daarom sessies rondom vernieuwing en laat de Young-Prof’s daarin het voortouw nemen. Leer jong talent op hun beurt hoe ze kunnen verbinden door van elkaar te leren.
3. Wees hun droombaas
Jongeren zijn opgegroeid met een nieuwe generatie leiders, zoals bijvoorbeeld Obama. Jongeren verwachten dat hun leidinggevende verbindt, hen gelijkwaardig behandelt en tussen zijn mensen staat. Ze zijn niet onder de indruk van een hogere functie of lange staat van dienst, maar kijken op tegen mensen met natuurlijk gezag. De ideale leidinggevende biedt kansen en uitdagingen en is de hand op de schouder zonder soft te worden.
4. Zorg altijd voor een hulplijn
Om jong talent effectief te begeleiden, is het essentieel om ervaren collega's te betrekken en te trainen in trainersvaardigheden. Hiermee benut je het potentieel aan kennis en ervaring binnen je bedrijf. Door te werken aan een leercultuur waarin collega's van elkaar leren, draag je bij aan een bredere ontwikkeling en blijf je connected.
5. Houd de zaag scherp
Het ideale scenario is wanneer een traineeship een onderdeel vormt van een grotere talentontwikkelingsstrategie. Verschillende ontwikkelprogramma's kunnen elkaar zo opvolgen, met enkele maanden of jaren ertussen. Dit geeft jongeren het perspectief dat er ook na hun huidige programma verdere ontwikkelingsmogelijkheden zijn.
Comments