Een beller is sneller – en Gen Z mag dat best leren
- Harry Nijland

- 8 aug
- 3 minuten om te lezen

We leven in een tijd waarin onze smartphones meer functies hebben dan een Zwitsers zakmes. Je kunt er mee appen, mailen, swipen, liken, streamen en, oh ja, bijna vergeten, bellen. En toch… voor veel jongeren, en dan met name Gen Z, is dat laatste vaak de spannendste optie van allemaal. Ik merkte het laatst weer tijdens een coachtraject met een startende jonge ondernemer. Hij werkte aan een project voor een externe opdrachtgever. Deadlines naderden, maar hij miste cruciale informatie.
“Heb je het al nagevraagd?” vroeg ik. “Ja, via de app,” was het antwoord.
“En?” “Geen reactie. Al drie dagen niet.” De frustratie begon op te lopen. Want ja, als je geen antwoord krijgt, kun je natuurlijk je werk niet afmaken. Logisch toch? Maar wie zat hier eigenlijk onder de lijn te werken?
Onder de lijn of boven de lijn?
In mijn werk als coach gebruik ik vaak het model van de Point of Power. Het gaat over hoe je omgaat met situaties waarin dingen niet gaan zoals jij wilt. Onder de lijn vind je gedrag als ontkennen, excuses maken en anderen de schuld geven. Boven de lijn gaat over eigenaarschap nemen, verantwoordelijkheid pakken en proactief handelen. De jonge ondernemer vond het volkomen logisch dat de opdrachtgever de boosdoener was. Zij reageerde immers niet. Daardoor kon hij zijn planning niet halen. En daardoor was hij chagrijnig. Herkenbaar? Vast wel. Maar het is ook een klassiek voorbeeld van onder de lijn blijven hangen.
De magische zin: “Een beller is sneller”
Ik vroeg: “Heb je al eens gedacht om gewoon even te bellen?”
Alsof ik hem vroeg om een parachutesprong zonder instructeur te maken. Grote ogen, ongemakkelijke stilte. Bellen is namelijk voor veel jongeren een uitstervende vaardigheid. Je kunt immers ook chatten. Of mailen. Of wachten. Maar eerlijk is eerlijk: een beller is écht sneller. Soms is één telefoontje effectiever dan drie dagen appen. Bovendien laat het zien dat je de regie pakt. Na wat aanmoediging besloot hij de sprong te wagen. Ik bleef erbij zittten.
Telefoon in de hand, nummer intoetsen, hartslag omhoog.
Tot zijn grote schrik nam de opdrachtgever meteen op. Binnen één minuut had hij zijn vragen gesteld. Binnen vijf minuten was alles duidelijk. En tot zijn verrassing… was het gesprek zelfs leuk. De opdrachtgever verontschuldigde zich dat ze niet eerder had gereageerd vanwege de drukte. De opluchting en energie waren zichtbaar. In plaats van passief af te wachten, had hij boven de lijn geopereerd. Hij had verantwoordelijkheid genomen, en dat voelde goed.
Wat Gen Z (en misschien jij ook) hiervan kan leren
Gen Z is opgegroeid in een wereld waar vrijwel alles digitaal kan. Communicatie verloopt vaak via schermen, met zorgvuldig of door AI getypte of getikte berichten. Dat heeft voordelen, snel, laagdrempelig, asynchroon, maar ook nadelen. Want soms heb je gewoon direct contact nodig om iets voor elkaar te krijgen. Een telefoongesprek heeft namelijk drie grote voordelen:
Snelheid – In één minuut kun je meer duidelijkheid krijgen dan in drie dagen chatten.
Nuance – Je hoort intonatie, kunt doorvragen, en voorkomt misverstanden.
Relatie – Een stem horen maakt het persoonlijker en versterkt de band.
En ja, het kan even spannend zijn, je moet instant reageren of misschien wel onverwachte vragen van de andere kant. Maar net als met zwemmen: je leert het pas als je erin springt.
Waarom dit voor alle ondernemers belangrijk is
Het voorbeeld van deze jonge ondernemer geldt niet alleen voor Gen Z. Ook binnen bedrijven zie ik dat teams van verschillende generaties vaak blijven hangen in “we hebben het gemaild, maar ze reageren niet”. Ondertussen schuiven deadlines op, stijgt de stress en zoekt men naar schuldigen.
Maar stel jezelf de vraag: zit ik nu boven of onder de lijn?
Onder de lijn = wachten, zuchten, wijzen naar een ander.
Boven de lijn = bellen, handelen, verantwoordelijkheid nemen.
Ondernemers die deze mentaliteit omarmen, besparen tijd, verbeteren hun relaties én halen hun resultaten een stuk sneller!
Gratis coachtip voor deze week
Kijk eens naar je eigen to-do-lijst. Waar wacht je nu op? Waar schuift iets omdat je geen reactie krijgt? Neem daar vandaag nog één actie op: pak de telefoon. Misschien krijg je direct antwoord. Misschien los je in vijf minuten op wat anders dagen kost. Misschien ontdek je zelfs dat het… best leuk is. En wie weet , als je boven de lijn opereert inspireer je daarmee ook de volgende generatie om datzelfde te doen.
Een beller is sneller. Probeer het maar





Opmerkingen